چاپ فلکسو رول به رول چیست؟


چاپ فلکسو رول به رول

چاپ فلکسو یا فلکسوگرافی (Flexography)  نوعی چاپ است که در آن از کلیشه‌های منعطف و ژلاتینی برای فرایند چاپ استفاده می‌شود. در واقع در این نوع چاپ از صفحه چاپی انعطاف پذیر بهره می‌برند و تقریباً در هر سطح انعطاف پذیر قابل استفاده است؛ علاوه بر این بستر انعطاف پذیر، امکان استفاده از انواع مختلف جوهر در این نوع چاپ به وجود آمده است.
یک دستگاه چاپ فلکسو رول به رول از قسمت‌های مختلفی از جمله  رول باز کن؛ بخش چاپ، خشک کن و رول جمع کن تشکیل شده است.
در این فرایند چاپ رول به رول ابتدا بستر مورد نظر که می‌تواند یک کاغذ، پلاستیک یا هر چیز دیگری باشد روی رول باز کن قرار گرفته و به سمت مرحله چاپ حرکت می‌کند. در مرحله چاپ به کمک چاپ و جوهری که در آن به کار گفته شده نقش و طراحی بر روی ماده مورد نظر منتقل می‌شود؛ ماده مورد نظر به سمت خشک کن حرکت کرده و رنگ روی سطوح بر اثر تماس هوای گرم خشک می‌شود. سپس وارد بخش دیگری شده که دمای پایین تری دارد و به دمای معمولی می‌رسد. در نهایت وارد بخش دیگر یعنی رول جمع شونده می‌شود تا به آرامی جمع آوری شود.
ماشین‌های چاپ فلکسو رول به رول برای چاپ تصاویر، طرح‌ها و الگوهای مختلف با رنگ‌های مختلف بر روی مواد ایده آل استفاده می‌شوند. اغلب این دستگاه‌ها سنگین هستند و با مواد چدنی ساخته شده‌اند و می‌توانند بر روی انواع مواد مختلف مانند پلاستیک و کاغذ و غیره چاپ کنند.
در این دستگاه‌ها از یک موتور برای به حرکت در آمدن غلتک‌ها استفاده می‌شود که با توجه به کیفیت دستگاه سرعت حرکت غلتک‌ها بالا است.

Leave a Reply