مرکب فلکسوگرافی بر پایه آب چیست؟


جوهر فلکسوگرافی

مرکب فلکسوگرافی بر پایه آب چیست؟

آگاهی جهانی درباره ی محیط زیست ، صنعت چاپ را به دنبال چاپ سایر بسته های زیست محیطی برده و درنظر دارد تا سیستم های جوهری به کار گرفته شوند.

جوهر های مبتنی بر آب به عنوان راه حل سبز برای تولید محصولات پایدار مورد حمایت قرار گرفته است . آنها محصولی نسبتا سازگار با محیط زیست هستند ، ولی وقتی که نوبت به چاپ جوهر برای فیلم و پلاستیک می رسد ، وجود آب در آن مشکلاتی را ایجاد میکند.

جوهر های بر پایه ی آب ، جهت چاپ فلکسو و گراور از رزین ، رنگدانه ، حلال ، واکس ، سورفاکتانت ، عوامل شبکه ای کننده و افزودنی ها تشکیل شده اند .

رزین ماده ای جهت پخش شدن رنگدانه و جلوگیری از تجمع دوباره آن است.

استفاده از جوهرهای مبتنی بر آب در دهه های گذشته رشد بسیار چشمگیری داشته ؛ در تولید محصولات کاغذی ، کیسه های کاغذی ، محصولات چاپی ، همچنین چاپ های چند بعدی ، کیسه های چند دیواره و محصولات پلی اتیلن ؛ همواره در حال پیشرفت بوده است .

جوهر فلکسوگرافی

چاپ فلکسوگرافی پرکاربرد ترین تکنولوژی چاپ در صنایع بسته بندی به حساب می آید. جوهرهای فلکسوگرافی ، جوهرهایی هستند که با استفاده از فرآیند فلکسوگرافی منتقل میشوند ، و در درجه اول در چاپ مواد بسته بندی (جعبه مقوایی ، مقوا راه راه ، کیسه های کاغذی و کیسه های پلاستیکی ، بسته بندی مواد غذایی ، برچسب ها ، روزنامه ها ، کاتالوگ ها و غیرع استفاده می شوند).

جوهرها و روش چاپ به دلیل کم هزینه بودن و سازگار بودن آنها با محیط زیست همچنان در محبوبیت همگان قرار گرفته است . مهمترین بخش فرآیند چاپ بخش جوهر آن است.

یکی از اهداف صنعت چاپ ، رسیدن به چاپ سبز می باشد. این هدف ؛ تمام دست اندرکاران این صنعت را بر آن داشته تا برای حذف هرگونه عامل مضر برای محیط زیست تلاش کنند. در این زمینه حذف مصرف حلال های آلی در راس آنها می باشد و استفاده از آب به عنوان یک حلال فراوان ، ارزان و بی ضرر برای محیط زیست همه شرکت های مرکب ساز را به تکاپو وا داشته است .

این نوع مرکب علاوه بر ایجاد یک چاپ واضح ، باعث شستشوی راحت و سریع تر دستگاه چاپ میشود و از نظر قیمت هم مناسب تر است.

این نوع مرکب ها عمدتا از آب و رنگدانه به همراه مواد افزودنی همچون کف زدا ساخته میشوند و به چسبندگی و خشک شدن رنگ کمک می کنند. به خاطر داشته باشید که این نوع مرکب ها در میان سایر مرکب ها کشش سطحی بالاتری دارند.

با این رویکرد ، مرکب های مبتنی بر حلال و حامل مواد خطرناک ، جای خود را به مرکب های پایه آب می دهند . امروزه در نتیجه ی کوشش واحد های تحقیقاتی و کارخانع های مرکب سازی ، مرکب های بر پایه آب ، با قابلیت چاپ ویژگی های مطلوب به بازار عرضه و برای روش های گوناگون چاپ به بازار عرضه و برای روش های گوناگون چاپ ، فرمولاسیون مناسب ساخته می شوند.

هر جوهری مزایا و معایب خاص خود را دارد. بنابراین نوع جوهر مورد استفاده در چاپ با عواملی مانند قیمت ، سرعت و استفاده در بسته بندی وسایل تعیین می شود.

گاهی از نظر زیست محیطی باعث میشود که صنعت چاپ به منظور چاپ سایر بسته های زیست محیطی ، سایر سیستم های جوهر را مورد توجه قرار دهد. جوهر های مبتنی بر آب اغلب به عنوان یک راه حل سبز برای محصول پایدارتر مورد ستایش قرار میگیرند. آنها از نظر اقتصاد بسیار دوستانه هستند . اما وقتی نوبت به چاپ جوهر ها روی فیلم و پلاستیک میرسد ، آب مشکلاتی را ایجاد میکند . مگر در مواردی که روی بسته هایی با جذب بالا پرینت کنیم .

کشش سطحی زیاد آب به این معناست که برای خیس شدن بیشتر پلاستیک ها ، برای دستیابی به کیفیت چاپ مناسب و صاف کردن جوهر ، باید کشش سطحی به میزان قابل توجهی کاهش یابد .

روش های چاپ مبتنی بر جوهر بر پایه آب

برخی از تهیه کنندگان جوهر و تولید کنندگان دستگاه معتقدند جوهر های مبتنی بر آب آینده چاپ هستند . و بخش عمده ای از موفقیت چاپ جوهر های مبتنی بر آب در انتقال واقعی نهفته است . بسیاری از مواردی که در اینجا مورد بحث قرار میگیرد ، هنگام استفاده از رول مناسب آنیلوکس به درستی حل میشود.

جوهر های مبتنی بر حلال که شروع به استفاده کردند در بسته بندی مواد غذایی بسیار پرخطر بودند و برای محیط زیست هم مضر بودند . قانون زیست محیطی منجر به ساخت  جوهر هایی شد که پایه آنها آب بود. امروزه بیشتر چاپگر ها به راحتی با جوهر های مبتنی بر آب سازگارترند و به چاپگرها این امکان را می دهند تا جوهر را برای استفاده های بعدی بازیافت کنند.

جورج سیکینگر ، مدیر عامل بین المللی رنگ دنیا می گوید : با گذشت زمان ، جوهر های مبتنی بر آب از محتوای رزین گیاهی بسیار بالاتری برخوردار شدند و به استاندارد جدید فرمولاسیون پایه های آب تبدیل شدند.

در حال حاظر در اتحادیه اروپا دو موسسه وجود دارد که گواهینامه هایOk COMPOSTو CERTCO DIN و COMPOSTABIE و VINCOTTRرا دراختیار شرکت ها قرار میدهند.

یکی از اولین تولید کنندگان جوهر برای بدست آوردن این گواهینامه و تجاری سازی این نوع جوهر ها ، چیمیگراف بود.

مرکب یا جوهر فلکسو گرافی کاربردهای وسیعی در زمینه های مختلف دارد از جمله سریع و به صورت مناسب خشک شدن ، ظاهر براق و پوشش مناسب ، افزایش کیفیت چاپ بر روی انواع سطوح در سرعت های مختلف و غیره

جوهر هایی که محتوای آن های آب است ، برای خشک شدن نیاز به گرمای قابل توجهی دارند . در واقع آنها به انرژی نیاز دارند که هرگونه مزیت زیست محیطی مثبت که در استفاده با جوهر های مبتنی بر آب هستند را خنثی کند. آب دارای کشش سطحی بالایی است ، که می تواند شکل های زیبایی را چاپ کند اما با مخلوط شدن با جامدات و پیوستن به آنها ، برای خیس شدن بیشتر سطوح پلاستیکی و دستیابی به بهترین کیفیت چاپی ، باید تنش سطح به میزان قابل توجهی کاهش یابد .  جوهرهای ضد آب باعث کف میشوند که جوهر را هم غلطی میکند و در نتیجه باعث کاهش انتقال جوهر می شود.

برای حل این مشکل ، جوهر را میتوان با مواد ضد کف مخلوط کرد که این کار هم به نوبه ی خود مشکلاتی را در زمینه خشک کردن به وجود می آورد.

برای حل انواع رزین هایی که چسبندگی خوبی به فیلم های بسته بندی دارند ، آب باید با حلال ها ترکیب شود. آلودگی بین جوهر های حلال و جوهر های ضد آب ، یک واکنش شیمیایی معکوس ایجاد می کند که می تواند منجربه تبدیل جوهر به حالت جامد شود و سپس به تمیز کردن عمده ی آنیلوکس ، پمپ ولوله ها نیاز باشد.

منتقدان نسبت به قابل چاپ بودن جوهر های مبتنی بر آب نیز شک دارند. آنها نتایج زیر را احتمال میدهند ؛

۱.مقاومت در برابر خراش و مقاومت در برابر مالش

۲.ایجاد مشکل در رطوبت آن

۳.به وجود آمدن مشکلات بیشار در تمیز کردن آن

۴.ظاهر براق،استحکام و رنگ ضعیف تری دارد

۵.جوهر روی صفحات ایجاد جوهر، بصورت متناقض درمی آید

۶.نیازمند به انرژی بیشتر در خشک کردن و حرارت دادن

۷.افزایش خطر در داخل سلولهای آنیلوکس

۸.کنترل و تضمیت انتقال مداوم و تکرار جوهر بسیار دشوار می شود

آینده چاپ

با وجود همه ی این ها ، تامین کنندگان جوار و همچنین تولید کنندگان ماشین به جرات اعلام میکنند که جوهر های مبتنی بر آب ، آینده چاپ هستند و بخش عمده ی موفقیت چاپ جوهر های مبتنی بر آب ، در انتقال واقعی جوهر نهفته است.

آزمایشات زیادی در این حوزه صورت گرفته که نتایج آن را به صورت زیر بیان کرده اند :

ساختارسطح کم عمق در ساختار سطحی و کم عمق فن آوری حکاکی به شکل لیزری ، توسط استاد آپکس ساخته شده است و هیچ گونه مشکلی نداشت. موثرین انتقال جوهر در سطح آنیلوکس در مقایسه با هر نوع حکاکی معمولی محقق شد . و یک لایه بسیار نازک از جوهر قابل انتقال است و به زمان کمتری هم برای خشک شدن لازم دارد.

وجود نداشتن هوا در فرآیند از مزایای عمده آن در یک ساختار سلول بسته ، هوا در داخل سلول و به خصوص با جوهر های ضد آب به دام می افتد ، این یک ترکیب فاجعه بار است . اما با ساختار اسلالوم باز ، جوهر آزادانه جریان می یابد و هوا درون سلول گیر نمی کند و به راحتی جریان پیدا میکند .

هوای کمتر به معنای ثبت جوهر و نتایج بهتر در مورد براقی و استحکامی رنگ است .

با یک ساختار باز ، پدیده  Dot Dippingرخ نمیدهد.

توضیحات خیلی ساده است ؛

جوهر از طریق باز شدن فرار میکند. و با فعالیت ضد فشاری فلکسوگرافی ، جوهر بیش از حد میشود.

جوهر مبتنی بر آب ، دیگر روی صفحات قرار نمی گیرد و باعث ایجاد جوهر نمی شود بنا براین چاپ به صورت متناقض تشکیل می شود.

در آخر نکته اصلی موفقیت جوهر های مبتنی بر آب ؛ برای کنترل ویسکوزیته و پی اچ و فواید کلیدی سطح اسلالوم با انتقال جوهر به صورت مداوم و توانایی چاپ با قابلیت تکرار فراوان و بدون انتقال هوا در داخل آن می باشد.

بسیاری از مسائل چاپی ناشی از جوهر مبتنی بر آب که شرح داده شد قابل حل هستند ، و این گام مداوم در آینده فلکسو را سبزتر می کند .

 

منابع :

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flexographic_ink

https://www.flexoglobal.com/blog/2016/05/30/how-to-supercharge-your-water-based-flexo-inks/

https://www.flexography.org/industry-news/how-to-supercharge-water-based-inks-flexography/

Leave a Reply